فوق تخصص مغز و اعصاب تهران

بیماری-مغز-و-اعصاب

آخرین تاریخ آپدیت 2023-06-21 توسط

فوق تخصص مغز و اعصاب کیست؟بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب تهران کیست؟

تمام اینها سوالاتی است که اغلب بیماران با اون مواجه هستند اما قبل از پاسخ به این سوال باید وظایف فوق تخصص مغز و اعصاب را بیان کنیم.

متخصص مغز و اعصاب پزشک متخصصی است که بیماری های مغز، نخاع، عصب و عضله را درمان میکند.او قادر است تا علت علائم را شناسایی کند وبا ایجاد یک برنامه درمانی به بهبود شرایط عصبی  بیمار کمک کند.

سیستم عصبی بدن  هوشیاری، حرکت ماهیچه ها، تفکر و حواس مانند بویایی، لامسه و بینایی را کنترل می کند.در نتیجه پزشک  شرایطی را که بر سیستم عصبی ( مغز، ستون فقرات و اعصاب)  تأثیر می گذارد را درمان میکنند.

متخصص مغز و اعصاب با جراحان مغزواعصاب که آموزش های تخصصی در زمینه جراحی های سر نخاع و اعصاب دیده اند فرق دارند.

فوق تخصص مغز و اعصاب  باید حداقل شش سال دوره فوق تخصصی را پس از پزشک شدن بگذراند.

جراح مغز و اعصاب تهران

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

هر دو اینها یعنی متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب بر روی نواحی یکسانی از بدن تمرکز دارند و اغلب افراد مطمئن نیستند که چه نوع دکتری را باید ببینند. در مورد تفاوت بین این دو و نحوه تشخیص اینکه کدام نوع پزشک بهترین است، اینجا بخوانید.

جراح مغز و اعصاب چه میکند؟

جراحان مغز و اعصاب درمان جراحی مغز، ستون فقرات و سیستم عصبی را ارائه می دهند. آنها مشکلات آناتومیکی و ساختاری را که در عملکرد سیستم عصبی اختلال ایجاد می کنند، درمان می کنند.

در واقع آنها می خواهند ببینند که چگونه ممکن است در صورت امکان از جراحی اجتناب کنند.

جراح مغز و اعصاب وظیفه تشخیص، درمان غیر جراحی، درمان جراحی (در صورت لزوم) و توانبخشی بیماران خود است.

جراحان مغز و اعصاب معیارهای عملی مختلف را از طریق یک فرآیند گسترده و دقیق رعایت کنند تا از شایستگی و مهارت فنی فرد اطمینان حاصل شود.

نمونه هایی که جراح مغز و اعصاب اغلب میتواند درمان کند شامل تومورها، صرع، تجمع مایع در مغز  صدمات مغزی ( ضربه مغزی و به طور کلی هر ضربه ای به سر و گردن)، سکته مغزی ، مسائل مربوط به خون رسانی به مغز است.

همچنین جراحان مغز و اعصاب مشکلات مربوط به  ستون فقرات مانند گردن درد، کمر درد، پا درد ،  تروما یا آرتریت ستون فقرات و یا گردن ، درد شانه ناشی از مشکلات دیسک (مانند بیماری دژنراتیو دیسک یا فتق دیسک)،  را درمان می کنند.
جراح مغز و اعصاب ممکن است درد عصبی را که ممکن است به طور خاص در ناحیه پشت، گردن یا سر نباشد، درمان کند زیرا ممکن است  مشکلات عصبی  در هر جایی از بدن رخ دهد،

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

متخصص مغز و اعصاب چه میکند؟

متخصصان مغز و اعصاب درمان پزشکی  بیماری هایی را که بر مغز، ستون فقرات و سیستم عصبی تأثیر می گذارند،اما نه جراحی را ارائه می دهند. برای تبدیل شدن به یک متخصص مغز و اعصاب، یک فارغ التحصیل دانشکده پزشکی باید به مدت سه سال در یک برنامه دستیاری مغز و اعصاب آموزش ببیند. بسیاری از متخصصان مغز و اعصاب در زمینه تخصصی مانند صرع، مدیریت درد یا داروی خواب آموزش های اضافی می گذرانند.

رشته آنها تا حدودی با یک جراح مغز و اعصاب همپوشانی دارد. به عنوان مثال، یک متخصص مغز و اعصاب ممکن است با یک جراح مغز و اعصاب برای یک بیمار صرعی همکاری کند و اگر یک روش جراحی بتواند به بیمار کمک کند، او را به جراح مغز و اعصاب ارجاع دهد.

شرایطی که افراد برای آن به متخصصان مغز و اعصاب مراجعه می کنند عبارتند از مولتیپل اسکلروزیس، بیماری آلزایمر یا زوال عقل، بیماری پارکینسون، مشکلات گفتاری و میگرن. به طور معمول این نوع شرایط نیازی به جراحی ندارند. متخصصان مغز و اعصاب و جراحان مغز و اعصاب اغلب روی شرایطی مانند صرع یا مواردی که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند، با هم کار می کنند. متخصص مغز و اعصاب همچنین با یک پزشک مراقبت های اولیه کار می کند و آزمایش هایی را برای اختلالات مغزی انجام می دهد و تفسیر می کند.

چه موقع به فوق تخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن علائمی مانند:

• ضعف عضلانی
  • اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس (MS) و بیماری نورون حرکتی
  • سرگیجه، از دست دادن تعادل یا مشکلات هماهنگی
  • سوزن سوزن شدن، بی حسی یا تغییر در حس بدن
  • گیجی یا از دست دادن حافظه
  •  اختلالات دژنراتیو که بر توانایی تفکر تأثیر می گذارد، مانند بیماری آلزایمر
  • انواع خاصی از دردهای شدید یا مزمن
  •  آسیب های مغزی یا ستون فقرات
  • عفونت های سیستم عصبی مانند مننژیت یا آبسه های مغزی
  •  تشنج و صرع
  •  سردرد و میگرن
  •  سکته مغزی و آنوریسم
فوق تخصص مغز و اعصاب تهران

روند درمان در زمان مراجعه به متخصص مغز و اعصاب چطور است؟

انجام معاینات پزشکی اغلب زمان زیادی می گیرد چون سیستم عصبی طیف زیادی از بخش بدن به عنوان مثال تنفس،لامسه،حرکات ماهیچه و… را کنترل میکند .

ساختار معاینات عصبی کاملا مشخص و واضح است در ابتدا پزشک از سابقه پزشکی شما در حال حاضر و گذشته شامل علائم و شرایط پزشکی و همچنین سابقه پزشکی خانوادگی شما می پرسد.

سپس فوق تخصص مغز و اعصاب با استفاده از طیف وسیعی از آزمایشات برای بررسی قدرت عضلات، هماهنگی و حافظه است بدنبال علت علائم میگردد .

اگر پزشک برای شما جراحی را توصیه کند به احتمال زیاد شما را به یک جراح مغز و اعصاب ارجاع میدهد.

بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب  تهران

ممکن است برای یک بیماری عصبی خاص به یک واحد نورولوژی بیمارستان، مانند مرکز سکته مغزی، یا به یک کلینیک یا برنامه سرپایی ارجاع داده شوید.

گاها ماه ها زمان میبرد تا شما بتوانید برای یک فوق تخصص مغز و اعصاب وقت بگیرید. با این حال، اگر پزشک متوجه شود که شما نیاز به درمان فوری دارید، اغلب می‌تواند برای شما قرار ملاقات زودتر ترتیب دهد.

قیمت ویزیت فوق تخصص مغز و اعصاب تهران  چقدر است؟

قیمت ویزیت متخصص مغز و اعصاب و یا فوق تخصص مغز و اعصاب بسته به نوع مراقبتی که دریافت میکنید بسیار متفاوت می باشد.به عواملی شامل اینکه آیا در بیمارستان است، آیا بیمه درمانی خصوصی دارید یا خیر، بستگی دارد.

در صورتی که بیمار عمومی در یک بیمارستان یا کلینیک دولتی هستید بیمه بخش زیادی از هزینه های شما را پرداخت میکند.

تفاوت متخصص مغز و اعصاب با متخصص اعصاب و روان در چیست؟

در رابطه با متخصص مغز و اعصاب و وظایف آن به طور مفصل توضیح دادیم اما چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کرد؟

متخصص اعصاب و روان یا روانپزشک، در واقع پزشکی است که در زمینه های بیماری های روانی تخصص دارد و قادر به تشخیص ، پیشگیری  و درمان اختلالات رفتاری، فکری و عاطفی میباشد.

یکی از ویژگی های بارز یک روانپزشک  شنونده خوبی بودن است که از مهارت بالایی  در ارتباط  برقرار کردن دارد .

او با گذراندن دوره های تخصصی قادر به بررسی وضعیت ذهنی و روانی بیماران است در نتیجه با برگزاری جلسات مشاوره و در صورت لزوم تجویز دارو میتواند به بهبود بیماران  کمک  کند.

روانپزشکان اغلب  در تلاش هستند تا با صحبت کردن و بدون تجویز دارو علائم بیماری را درمان کنند و بستری شدن در بیمارستان و استفاده از دارو در مراحل بعدی به عنوان درمان اجرا میشوند.

همانطور که تو ضیح دادیم متخصص اعصاب و روان به تشخیص و درمان اختلالات روانی و ذهنی  می پردازد اما فوق تخصص مغز و اعصاب به درمان اختلالات دستگاه عصبی شامل مغز و نخاع می پردازد و از جلسات مشاوره خبری نیست.

دکتر مغز و اعصاب

چه موقع نوار مغز بگیریم؟

نوار مغزی تحرکات و فعالیت های مغز را به صورت الکتریکی ثبت میکند در واقع به فعالیت های الکتریکی مغز گفته میشود که با بررسی  توسط متخصص مغز و اعصاب بیماری های مغزی تشخیص داده خواهند شد.با این روش می توان وجود اختلالات مغزی را بررسی کرد اما برای تشخیص دقیق تومور مغزی یا ضایعه قابل استفاده نیست .

سلول های مغز برای ایجاد ارتباط درست و دقیق باهم در ارتباط هستند که این ارتباط با ایجاد پالس های الکتریکی انجام میشود

اغلب در شرایط زیر نوار مغزی گرفته میشود:

• بیماری صرع و اختلالات تشنجی
  • تومور مغزی
  • التهاب و عفونت مغز
  • آسیب های مغزی
  • مشکلات مرتبط به حافظه
  • مشکلات مرتبط به خواب
  • سکته مغزی
  • فعالیت های الکتریکی مغز در حین جراحی و کما

نحوه انجام نوار مغزی برای تشخیص تومور

برای ثبت فعالیت های الکتریکی مغز پالس های الکتریکی روی مغز قرار داده میشود،با استفاده از این الکترود ها امکان ثبت پیام های مغز وجود دارد این الکترود ها جهت انتقال و هدایت جریان الکتریکی استفاده میشود.این روش کاملا بدون درد و عارضه می باشد.

نوار مغز

کلینیک سردرد

برای پیدا کردن بهترین دکتر سردرد در تهران باید به سابقه کاری متخصص مغز و اعصاب و یا فوق تخصص مغز و اعصاب ،تجربه مراجعه کنندگان و علاوه بر آن تبحر داشتن در زمینه کاری توجه داشت  و همینطور تخصص آن در حدی باشد که مهارت های درمانی آن را بالا برده باشد. سوابق و پیشینه درمانی متخصص سردرد هم عامل مهمی در انتخاب او می باشد. درمان سردرد های مزمن را نباید به تعویق انداخت زیرا هر چه دیرتر اقدام شود قطعا کیفیت زندگی را تحت تا ثیر قرار میدهد.

سر درد های رایج

• سردرد سینوسی