آخرین تاریخ آپدیت 2024-03-13 توسط پژمان خزایی

بهترین متخصص ام اس(Multiple Sclerosi) در تهران چه کسانی هستند؟

در معرفی بهترین متخصص ام اس (Multiple Sclerosi) در تهران میتوان به پزشکان زیر اشاره کرد:

• دکتر شبنم رفیع زاده
  • دکتر محمد علی صحراییان
  • دکتر علی اصغر شریفی
  • دکتر مرضیه ابوترابی زارچی
  • دکتر حمیدرضا ترابی
  • دکتر فرزاد محرابی
  • دکتر سمیرا نوردی
  • دکتر هما کمالی

بهترین متخصص ام اس چه کسی است؟

بهترین متخصص ام اس احتمالا یک متخصص مغز و اعصاب است که متخصص در درمان و مدیریت مولتیپل اسکلروزیس است. متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که در تشخیص و درمان شرایطی که بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد آموزش دیده است. یک متخصص ام اس ممکن است درمان را با سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به عنوان بخشی از یک تیم بین رشته ای هماهنگ کند.

بیماری ام اس چیست؟

بیماری ام اس یا مولتیپل اسکلروز (Multiple Sclerosis) یک بیماری خود ایمنی (Autoimmune)است که باعث تخریب ماده سفید مغزی و اعصاب مرکزی می‌شود. این بیماری معمولاً در سنین بین 20 تا 40 سال شروع می‌شود و علائم آن شامل اختلال در حرکت، تعادل، دید، حس و عملکرد شناختی است. علائم ام اس ممکن است در طول زمان تغییر کنند و در برخی از موارد ممکن است به طور کامل بهبود یابند. درمان ام اس شامل داروهای ضد التهابی و ایمنی‌زا و همچنین درمان‌های پشتیبانی مانند فیزیوتراپی و روان‌درمانی است

علت بیماری ام اس

علت بیماری ام اس ناشناخته است، اما ما می دانیم که چیزی سیستم ایمنی را تحریک می کند تا به CNS حمله کند. آسیب حاصله به میلین، لایه محافظ عایق رشته های عصبی سیم مانند، سیگنال های ورودی و خروجی مغز را مختل می کند. این قطع سیگنال های ارتباطی باعث علائم غیرقابل پیش بینی مانند بی حسی، گزگز، تغییرات خلقی، مشکلات حافظه، درد، خستگی، کوری و/یا فلج می شود. تجربه همه افراد با ام اس متفاوت است و این آسیب ها ممکن است موقت یا طولانی مدت باشند.

علایم بیماری ام اس

ام اس یا (Multiple Sclerosis ) یک بیماری اتوایمیونی است که بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. علایم ام اس ممکن است بین افراد متفاوت باشد ولی برخی از شایع‌ترین علایم آن عبارتند از:

خستگی شدید
– ضعف عضلانی
– مشکلات تعادل و هماهنگی حرکتی
– اختلال در دید
– اختلال در حافظه و تمرکز
– احساس سوزش، درد و خزش در بدن
– مشکلات صحبت کردن و بلعیدن
– اختلال در کنترل مثانه و روده

آیا بیماری ام اس درمان دارد؟

ام اس (Multiple Sclerosis) یک بیماری نوروآفتابی است که تاکنون درمان کاملی برای آن پیدا نشده است. با این حال، درمان‌هایی وجود دارند که می‌توانند به کاهش شدت علائم و تاخیر در پیشرفت بیماری کمک کنند. این درمان‌ها شامل داروهای ضد التهابی، داروهای مهارکننده ایمنی، درمان‌های فیزیوتراپی و روان‌درمانی می‌شوند. همچنین، در برخی موارد از درمان‌های جایگزین مانند طب سوزنی و مکمل‌های غذایی نیز استفاده می‌شود. با این حال، هیچ درمانی برای ام اس کاملاً موثر نیست و بیماری ممکن است به طور تدریجی پیشرفت کند.در این رابطه پیدا کردن بهترین متخصص ام اس از اهمیت بالایی برخوردار است.

درمان حملات ام اس

کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون خوراکی و متیل پردنیزولون وریدی برای کاهش التهاب عصبی تجویز می شوند. عوارض جانبی ممکن است شامل بی خوابی، افزایش فشار خون، افزایش سطح گلوکز خون، نوسانات خلقی و احتباس مایعات باشد. تبادل پلاسما (پلاسمافرزیس). قسمت مایع بخشی از خون شما (پلاسما) برداشته شده و از سلول های خونی شما جدا می شود. سپس سلول های خونی با یک محلول پروتئینی (آلبومین) مخلوط می شوند و به بدن شما بازگردانده می شوند. اگر علائم شما جدید، شدید و به استروئیدها پاسخ نداده باشد، ممکن است از تعویض پلاسما استفاده شود.

درمان هایی برای اصلاح پیشرفت

چندین درمان اصلاح کننده بیماری (DMTs) برای ام اس عودکننده- فروکش کننده (Relapsing MS)وجود دارد. برخی از این DMT ها می توانند برای ام اس پیشرونده ثانویه مفید باشند و یکی برای ام اس پیشرونده اولیه در دسترس است. بیشتربن پاسخ ایمنی مرتبط با ام اس در مراحل اولیه بیماری رخ می دهد.انتخاب درمان مناسب برای شما بستگی به در نظر گرفتن عوامل زیادی دارد، از جمله طول مدت و شدت بیماری، اثربخشی درمان های قبلی ام اس، سایر مسائل بهداشتی، هزینه و وضعیت فرزندآوری. گزینه های درمانی برای ام اس عود کننده و بهبود دهنده شامل داروهای تزریقی، خوراکی و تزریقی است.

تشخیص بیماری ام اس چگونه است؟

تشخیص بیماری ام اس (Multiple Sclerosis) بر اساس علائم بالینی، تاریخچه بیماری، آزمایشات تصویربرداری و آزمایشات خونی انجام می‌شود. برای تشخیص ام اس، پزشک معمولاً با بیمار مصاحبه می‌کند و علائم و نشانه‌هایی که تجربه می‌کند را بررسی می‌کند. سپس، آزمایشات تصویربرداری مانند اسکن MRI و CT انجام می‌شود تا تغییرات در ساختار مغز و اسپینال کورد بررسی شود. همچنین، آزمایشات خونی مانند آزمایش گروه خون، آزمایش CRP و آزمایش‌های دیگر نیز ممکن است برای تشخیص بیماری ام اس انجام شود.

آزمایش های لازم برای تشخیص ام اس

آزمایش‌هایی برای بررسی نشانگرهای زیستی خاص مرتبط با ام‌اس در حال حاضر در دست توسعه هستند و ممکن است به تشخیص این بیماری نیز کمک کنند. تپ ستون فقرات (پنکسیون کمری)، که در آن نمونه کوچکی از مایع مغزی نخاعی برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از کانال نخاعی شما خارج می شود. این نمونه می تواند ناهنجاری هایی را در آنتی بادی های(Antibody) مرتبط با ام اس نشان دهد. ضربه زدن به ستون فقرات همچنین می تواند به رد عفونت ها و سایر شرایط با علائمی مانند ام اس کمک کند. آزمایش آنتی بادی جدید (برای زنجیره‌های سبک بدون کاپا) ممکن است سریع‌تر و ارزان‌تر از آزمایش‌های قبلی مایع نخاعی برای مولتیپل اسکلروزیس باشد.

ام آر آی برای تشخیص ام اس

ام ار ای( MRI) می‌تواند در تشخیص بیماری ام اس (MS) به عنوان یک ابزار کمکی مفید باشد. با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی، MRI می‌تواند از طریق تحلیل داده‌های پزشکی و تصاویر پزشکی، نشانه‌های بیماری را شناسایی کرده و به پزشکان کمک کند تا تشخیص دقیق‌تری برای بیماران ارائه دهند. با این حال، برای تشخیص دقیق بیماری ام اس، نیاز به ترکیب داده‌های بالینی و تصویربرداری و همچنین ارزیابی توسط پزشکان متخصص است.

بیماری ام اس در زنان

بر اساس مطالعه‌ای که انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس (NMSS) انجام داده است، تقریباً سه برابر بیشتر از مردان، زنان مبتلا به ام اس هستند. به طور کلی، به نظر می رسد ام اس بر مردان و زنان به طور مشابه تأثیر می گذارد. اگرچه مردان و زنان مبتلا به ام اس اغلب علائم مشابهی را تجربه می کنند، اما عوامل خاصی – مانند تفاوت های هورمونی ذاتی بین زن و مرد و نوسانات در طول قاعدگی، بارداری و یائسگی – ممکن است بر علائم ام اس در زنان تأثیر بگذارد

علائم ام اس در زنان: شایع، زودرس و نادر

علائم ام اس در زنان مشابه علائم در مردان است، اما ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی مشکلات دیگری را شامل شود. ام اس همچنین می تواند بر سلامت جنسی و عملکرد مثانه در زنان تأثیر متفاوتی بگذارد.

چرا زنان بیشتر در معرض خطر هستند؟

برخی از محققان این نظریه را مطرح می کنند که کروموزوم های X نقش مستقیمی در عملکرد خود ایمنی دارند. بیان بیشتر ژن‌ها در کروموزوم X در زنان ممکن است منجر به داشتن ژن‌های بیشتر حساسیت به MS شود. با این حال، تحقیقات بیشتری در این مورد ضروری است. محققان همچنین دریافته‌اند که هورمون‌های جنسی می‌توانند بر سیستم ایمنی و ایجاد شرایط مرتبط با سیستم ایمنی تأثیر بگذارند.

ام اس در زنان باردار

نکات کلیدی در مورد بیماری ام اس در دوران بارداری

ام اس اگر چه معمولا قابل درمان نیست، راه های زیادی برای کمک به کاهش پیشرفت آن و مدیریت علائم وجود دارد.
با MS، ممکن است دوره های طولانی برای بهبودی علائم خود را داشته باشید.
بارداری فقط به این دلیل که شما MS دارید، رد نمی شود. به نظر نمی رسد که بارداری سرعت یا بدتر شدن MS را افزایش دهد.
MS می تواند بارداری را سخت تر کند و ممکن است زایمان را دشوارتر کند.

آیا بیماری ام اس کشنده است؟

ام اس یا اسکلروز چند تنوع دارد و شدت بیماری و تأثیر آن بر روی سلامتی فرد بستگی به نوع بیماری، مراحل آن و شدت علائم آن دارد. برخی از افراد ممکن است با نوعی از ام اس زندگی کاملاً عادی داشته باشند، در حالی که برای دیگران ممکن است بسیار دشوار باشد. در کل، ام اس به طور معمول به عنوان یک بیماری مزمن شناخته می‌شود و در صورت عدم درمان و مراقبت مناسب، ممکن است تأثیرات جدی بر روی سلامتی فرد داشته باشد. با این حال، با توجه به پیشرفت‌های پزشکی در درمان ام اس، بسیاری از افراد با این بیماری می‌توانند زندگی عادی خود را ادامه دهند.

آیا بیماری ام اس باعث فلج شدن می شود؟

ام اس یا (Multiple Sclerosis) یک بیماری خودایمنی(Autoimmune)است که سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند و باعث تلف شدن آنها می‌شود. این بیماری می‌تواند به علت تخریب ماده سفید مغزی (مایلین) در مغز و نخاع ، علائمی مانند فلج و اختلالات حرکتی و حسی را ایجاد کند. با این حال، نه ام اس و نه درمان آن باعث فلج شدن نمی‌شود، اما ممکن است علائمی مانند ضعف عضلات و اختلالات حرکتی را ایجاد کند. درمان ام اس معمولاً شامل داروها و درمان‌های پشتیبانی مانند فیزیوتراپی و درمان‌های ارتوپدیک (Orthopedic Treatments)است.

راه های پیشگیری از بیماری ام اس یا Multiple Sclerosis

ام اس یا اسکلروز چندتا نوع دارد که هر کدام نیاز به روش‌های پیشگیری متفاوت دارند. اما در کل، برای پیشگیری از بیماری ام اس می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

مراقبت از سلامتی: مراقبت از سلامتی بدن شامل تغذیه سالم، ورزش منظم، کاهش استرس و خواب کافی است.

اجتناب از عفونت‌های ویروسی: اجتناب از عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی می‌تواند از بروز بیماری ام اس جلوگیری کند.

مصرف مکمل‌های ویتامین D: مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند به عنوان یک روش پیشگیری از بیماری ام اس موثر باشد.

تاثیر ورزش بر بیماران ام اس

ورزش می‌تواند به بیماران ام اس کمک کند تا عضلات قوی‌تری داشته باشند، تعادل بهتری داشته باشند و بهبود حالت جسمانی و روحی خود را تجربه کنند. همچنین، ورزش می‌تواند به کاهش خستگی و افزایش انرژی کمک کند.با این حال، برای بیماران ام اس باید با دقت و با توجه به شرایط فردی آن‌ها، برنامه ورزشی مناسب تعیین شود. برای مثال، ورزش‌هایی که نیاز به تعادل بالا دارند، مانند ایروبیک و یوگا، برای بیماران ام اس مفید هستند. همچنین، ورزش‌هایی که نیاز به قدرت بالای عضلات دارند، مانند بدنسازی، ممکن است برای بیماران ام اس خطرناک باشند.

اگر شما یا کسی که می‌شناسید احتمال ابتلا به ام اس را دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی برای بیماری قرار داده شود و درمان مناسبی برای آن تعیین شود.

ام اس خاموش چیست؟

تاثیر تکنولوژی بر ام اس

ام اس در زنان

13 دیدگاه دربارهٔ «بهترین متخصص ام اس (Multiple Sclerosi) در تهران و علایم و درمان بیماری ام اس 1402»

1. محمد امیری

با تشکر بابت مطالب مفید و آموزنده سایت برای کاهش درد در بیماری ام اس – MS – با توجه به اینکه دارو های مسکن برای معده مضر هستند توصیه شما چیست؟

2. با سلام
    می خواستم بدونم علت ایجاد لکه های در معرض چی می‌تونه باشه؟ آیا درمانی داره؟ و آیا عصب چشمی که تقریبا از بین رفته ، قابل برگشته؟
    ممنون از سایت و مطالب مفید

3. با درود و بهترین احترام ها وقت شما بخیر
    و تشکر از شما و مطالب ارزنده سایت چندتا سوال داشتم
    علت بروز ام اس چیست؟
    علائم و نشانه های ام اس چه هستند؟
    چه کسی در معرض بروز بیماری ام اس قرار دارد؟

4. سلام
    ممنون از شما و انتشار مطالب مفیدتون
    میخواستم میزان تاثیر داروهای مبتنی بر RNA نسبت به سایر داروها و همین‌طور در مورد داروهای پروتئینی و به‌ویژه مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها توضیح مختصری بفرمایید
    بازم ممنون