علائم ام اس خاموش چیست؟ ام اس خاموش در زنان و بهترین دکتر ام اس در تهران 1402

علائم ام اس

آخرین تاریخ آپدیت 2024-04-25 توسط زینب مالزیری

علائم ام اس چیست؟

ام اس (Multiple Sclerosis) یک بیماری خودایمنی است که بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد و باعث تخریب ماده سفید مغزی و اعصاب مرکزی می‌شود. علائم ام اس : این بیماری می‌تواند به علت تخریب ماده سفید مغزی (مایلین) در مغز و نخاع ، علائمی مانند فلج و اختلالات حرکتی و حسی را ایجاد کند. با این حال، نه ام اس و نه درمان آن باعث فلج شدن نمی‌شود، اما ممکن است علائمی مانند ضعف عضلات و اختلالات حرکتی را ایجاد کند. درمان ام اس معمولاً شامل داروها و درمان‌های پشتیبانی مانند فیزیوتراپی و درمان‌های ارتوپدیک(Orthopedic Treatments) است.

ام اس خاموش چیست؟

ام اس خاموش (Silent Multiple Sclerosis) یک شکل نادر از بیماری ام اس است که در آن علائم بالینی کمتری نسبت به بیماری ام اس معمولی وجود دارد. در این بیماری، تشدید علائم و نشانه‌های بیماری کمتر است و ممکن است برخی از بیماران هیچ علائمی نداشته باشند. با این حال، با توجه به تشدید تدریجی آسیب‌های مغزی و اعصابی، این بیماری می‌تواند به مشکلات جدی و ناتوانی‌های بیشتری منجر شود. علت این بیماری هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما فرضیه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند ژنتیک، عوامل محیطی و اختلالات ایمنی ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشند.

علائم ام اس خاموش(Silent MS)

علائم ام اس خاموش (یا بدون علائم) به معنای عدم وجود علائم و نشانه‌های واضح بیماری ام اس است. این نوع بیماری ام اس به طور معمول با تشدید ناگهانی علائم بیماری همراه نیست و ممکن است برای مدت طولانی بدون تشخیص باقی بماند. با این حال، در برخی افراد، علائم خفیفی مانند خستگی، سردرد، درد عضلانی و سرماخوردگی ممکن است وجود داشته باشد. به هر حال، برای تشخیص بیماری ام اس، باید با پزشک مشورت کرد و آزمایش‌های لازم را انجام داد.

علائم ام اس در زنان(MS symptoms in women)

علائم ام اس ( Multiple Sclerosis) در زنان ممکن است با علایم مردانه متفاوت باشد. برخی از علایم شایع بیماری ام اس در زنان عبارتند از:

– خستگی شدید
– درد و سختی در عضلات
– اختلال در تعادل و هماهنگی حرکتی
– اختلال در حافظه و تمرکز
– اختلال در دید
– اختلال در کنترل صداقت و تحلیل اجتماعی
– اختلال در کنترل مثانه و روده

تفاوت ام اس در زنان نسبت به مردان

به گفته انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس(National Multiple Sclerosis Society)، زنان ممکن است تا سه برابر بیشتر از مردان به MS مبتلا شوند. این بیماری همچنین می تواند علائم خاصی در زنان ایجاد کند. اما زنان و مردان بیشتر علائم مشابه MS را به اشتراک می گذارند.

طول عمر بیماران ام اس

ام اس یا ( Multiple Sclerosis) یک بیماری نوروموسکولار (Neuromuscular)است که بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. این بیماری بر اساس شدت و نوع آن می‌تواند به طور متفاوتی بر روی طول عمر بیمار تأثیر بگذارد. با این حال، بسیاری از بیماران با ام اس می‌توانند زندگی طولانی و عادی داشته باشند و ممکن است بهبودی های قابل توجهی را تجربه کنند. در موارد شدیدتر، با علائم ام اس بیشتر ممکن است منجر به مشکلات جدی و حتی مرگ بیمار شود. به هر حال، طول عمر بیماران با ام اس بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله نوع بیماری، شدت آن، سن بیمار و درمان هایی که دریافت می کنند.

بهترین دکتر برای بیماری ام اس چه کسی است؟

برای درمان بیماری ام اس (MS Treatment) و تشخیص علائم ام اس باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد.برای یافتن بهترین دکتر ام اس اینجا را بخوانید.

درمان بیماری ام اس

بهتر است در مورد درمان مولتیپل اسکلروزیس خود با یک متخصص مانند یک متخصص مغز و اعصاب مشاوره بگیرید. یک پرستار MS می تواند به طور کلی در مورد درمان MS صحبت کند، اما تنها یک متخصص MS می تواند به شما توصیه کند و درمان را تجویز کند. انواع درمان ها و درمان هایی که ممکن است برای شما مفید باشند به نوع MS و علائم شما بستگی دارد.

برخی از درمان ها و درمان های MS علائم را درمان می کنند. به عنوان مثال، ممکن است به فیزیوتراپی برای کمک به بهبود قدرت و تحرک خود نیاز داشته باشید. دیگران، مانند درمان های تعدیل کننده بیماری (DMTs) و پیوند سلول های بنیادی هماتوپویتیک (HSCT) خود MS را مدیریت می کنند.

تست ام اس در خانه

شما نمی توانید خود را برای تشخیص ام اس در خانه ازمایش کنید. در عوض، متخصصان مراقبت های بهداشتی این بیماری را بر اساس علائم و ازمایشات تشخیص می دهند. با این حال، شما می توانید علائم اولیه خود را در خانه ارزیابی کنید، که می تواند به شما در تعیین زمان تماس با پزشک کمک کند. یافتن بهترین دکتر ام اس با تشخیص به موقع علائم ام اس می تواند به روند بهبودی بیماری کمک کند.

نقش تغذیه در درمان ام اس

برخی مواردی که باید در تغذیه بیماران با ام اس رعایت شود عبارتند از:
– مصرف غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند، مانند میوه ها و سبزیجات تا به التهاب کمک کنند.
– مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا-3 مانند ماهی، بادام، و کره بادام زمینی که می تواند به بهبود علائم بیماری کمک کند.
– مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D مانند ماهی، تخم مرغ، و شیر که می تواند به بهبود علائم بیماری کمک کند.
– مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، و غلات که می تواند به بهبود عملکرد روده کمک کند.
– مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مانند ماست، کره، و کیک که می تواند به بهبود عملکرد روده کمک کند.

به علاوه، باید از مصرف مواد غذایی با شکر و چربی اشباع پرهیز کرد و به جای آنها از مواد غذایی سالم و کم چرب استفاده کرد. همچنین، مصرف الکل و سیگار نیز باید به حداقل ممکن محدود شود.

سن ابتلا به ام اس

به طور معمول علائم ام اس افراد مبتلا به Multiple Sclerosis در افراد بین سنین 20 تا 40 سال تشخیص داده می شوند، اما MS دیررس (LOMS) افراد 50 ساله و بالاتر را تحت تاثیر قرار می دهد.

LOMS معمولا سریعتر از MS تشخیص داده شده در سنین پایین تر پیشرفت می کند.
چندین مرحله وجود دارد که پزشکان قبل از تشخیص و تعیین بهترین دوره درمان انجام می دهند.
درمان ها، از جمله توانبخشی و داروها، می توانند به مدیریت علائم ام اس کمک کنند.

انواع بیماری ام اس( Multiple Sclerosis)

چهار نوع اصلی ام اس ( Multiple Sclerosis) عبارتند از:

سندرم ایزوله بالینی (CIS)
MS عود کننده-فروکش کننده (RRMS)
MS پیشرونده اولیه (PPMS)
MS پیشرونده ثانویه (SPMS)

سندرم ایزوله بالینی (CIS)

این اولین نوع از انواع MS محسوب می شود. برای تشخیص CIS، علائم عصبی که ناشی از التهاب یا از دست دادن میلین است باید 24 ساعت طول بکشد. CIS ممکن است منجر به انواع دیگر MS شود، اما برخی از افراد مبتلا به CIS هرگز پیشرفت نمی کنند.

ام اس عود کننده-فروکش کننده (RRMS)

این شایع ترین شکل MS است و تقریبا 80 تا 85 درصد از تشخیص های اولیه علائم ام اس را تشکیل می دهد. RRMS شامل قسمت های واضح فعالیت التهابی و حملات به خوبی تعریف شده از علائم ام اس عصبی جدید یا مکرر است. فرد مبتلا به RRMS معمولا بهبودی کامل یا جزئی را بین دوره ها تجربه می کند.

با RRMS، بیماری بین عود پیشرفت نمی کند.

MS پیشرونده اولیه (PPMS)

این نوع MS کمتر شایع است و حدود 10 تا 15 درصد از کل موارد را تشکیل می دهد. با PPMS، عملکرد عصبی مختل می شود و با پیشرفت بیماری علائم ام اس بدتر می شود. افراد مبتلا به PPMS گاهی اوقات فلات در پیشرفت بیماری را تجربه می کنند. ممکن است بهبود موقت و جزئی در علائم در طول پیشرفت وجود داشته باشد، اما عود وجود ندارد.

MS پیشرفته ثانویه (SPMS)

SPMS به طور معمول به عنوان مرحله بعدی بیماری برای افرادی که در حال حاضر RRMS دارند، دیده می شود. حدود 50 درصد از افراد مبتلا به RRMS در عرض 10 سال به SPMS مبتلا می شوند و نزدیک به 90 درصد پس از 25 سال این کار را انجام می دهند.

SPMS شبیه به RRMS است، اما ممکن است شامل عود گاه به گاه، بهبودی جزئی و فلات باشد.

تشخیص زود هنگام علائم ام اس چگونه امکان پذیر است؟

تشخیص زودهنگام علائم ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis) می تواند با آگاهی از علائم هشدار دهنده اولیه بیماری افزایش یابد. این موارد عبارتند از:
سرگیجه
مسائل مربوط به تعادل
از دست دادن کنترل مثانه
درد و سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها
فشار در سراسر بدن احساس می شود.

درمان قطعی بیماری ام اس

هیچ درمانی برای مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis)وجود ندارد. درمان های جدید به طور معمول بر سرعت بخشیدن به بهبودی از حملات، کاهش عودهای جدید و رادیوگرافی و بالینی، کاهش پیشرفت بیماری و مدیریت علائم ام اس تمرکز دارد. برخی از افراد علائم خفیفی دارند که هیچ درمانی برای آنها لازم نیست.

بی حسی دستها در بیماران ام اس

بی حسی دستها یکی از علائم ام اس (اسکلروز چندگانه) است که به دلیل تخریب ماده سفید مغزی در ناحیه ای که عصبون‌های حرکتی به دست و پا متصل می‌شوند، ایجاد می‌شود. این بیماری باعث تضعیف و کاهش قدرت عضلات دست و پا می‌شود و ممکن است با بی حسی، درد، سوزش و خارش همراه باشد. درمان بیماری ام اس شامل داروهای ضد التهاب، داروهای مهارکننده ایمنی، درمان‌های تسکینی و فیزیوتراپی است که بهبود علائم بیماری و کاهش شدت آن را ممکن می‌سازد.

سخن پایانی در جهت کنترل ام اس

بیماری ام اس یا اسکلروز چندگانه یک بیماری خود ایمنی است که باعث آسیب به سیستم عصبی مرکزی می‌شود. درمان بیماری ام اس بستگی به نوع و شدت آن دارد. درمان‌هایی مانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی، داروهای مهارکننده ایمنی، داروهای ضدویروسی و درمان‌های تسکینی مانند فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی می‌توانند به کنترل و مدیریت بیماری ام اس کمک کنند.

همچنین، برای کنترل و مدیریت بیماری ام اس، باید به سلامتی عمومی خود توجه کنید و سبک زندگی سالمی را رعایت کنید. این شامل مصرف یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، کاهش استرس و استفاده از روش‌های مدیتیشن و یوگا می‌شود. همچنین، مراجعه به پزشک و پیروی از دستورات و نظرات او نیز بسیار مهم است.

معرفی بهترین متخصص ام اس در تهران

18 دیدگاه دربارهٔ «علائم ام اس خاموش چیست؟ ام اس خاموش در زنان و بهترین دکتر ام اس در تهران 1402»

1. میترا محمدی

آیا سوزن سوزن شدن مداوم انگشتان دست می‌تواند از علایم خاموش ام اس باشد؟

2. الهه دژگیر

تشکر فراوان و آرزوی سلامتی دارم برای همه کسانی که درگیر بیماری هسن

3. سلام علایم خاموش تا چه زمانی به صورت خاموش در بیماران ام اس وجود دارند ؟