درد عصبی (نوروپاتیک)چیست چه علائم و درمانی دارد؟

چه چیزی به مدیریت حملات پانیک کمک می کنید؟-https://www.drrafizadeh.ir/

آخرین تاریخ آپدیت 2023-08-29 توسط

مقدمه

درد عصبی (Neuropathic pain)، نوعی درد است که ناشی از آسیب یا اختلال در سیستم عصبی است. این درد ممکن است در ناحیه‌ای از بدن که عصبی آسیب دیده است از آن عبور می‌کند، احساس شود. برخی از علائم درد عصبی شامل درد سوزنی، فرو رفتگی، تندی و سوزش هستند. این دردها ممکن است به صورت موقت یا دائمی باشند و در برخی موارد ممکن است باعث اختلال در عملکرد روزمره فرد شوند.

درد تیرکشیدن یا سوزش که اغلب مزمن، بی امان و گاهی شدید است ممکن است نشان دهنده درد نوروپاتیک باشد. اغلب نتیجه آسیب عصبی یا ارتباط نادرست بین اعصاب است. درد نوروپاتیک معمولاً به دلیل تروما ایجاد می شود یا بدن علائم درد ناخواسته را به مغز ارسال می کند. آسیب به عصب می تواند محل آسیب و نواحی اطراف آن را تحت تأثیر قرار دهد. درد به تدریج بدتر می شود. علائم ممکن است خفیف تا شدید باشد.

درد نوروپاتیک چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد،درد عصبی شروع درد تیرکشیدن یا سوزش است که دائمی و مزمن است. این به دلیل ضربه به عصب یا اختلال در عملکرد سیستم عصبی است که سیگنال‌های درد ناخواسته را به مغز می‌فرستد. درد عصبی (نوروپاتیک)چیست چه علائم و درمانی دارد؟ به تدریج بدتر می شود. شدت درد در بین بیماران متفاوت است.

بیماری ممکن است بدون اطلاع قبلی و در هر زمانی شعله ور شود. احساس بی حسی یا از دست دادن حس نیز از علائم درد عصبی است. آسیب عصبی در سیستم عصبی مرکزی یا محیطی باعث درد نوروپاتیک می شود.

درد مزمن در درجه اول یکی از شرایط شایع است که تقریباً از هر 5 بزرگسال 1 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد، تعداد قابل توجهی از این بیماران درد مزمن نوروپاتیک را تجربه می کنند. همچنین، تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که درد عصبی زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد، با نرخ فراوانی درد به ترتیب 8% و 5.7% در افراد بالای 50 سال.

حتی با وجود این میزان بالای وقوع، بسیاری نمی دانند که چیست و روش های درمانی چیست. به دلیل ماهیت غیرقابل پیش بینی آن به عنوان یک “اپیدمی پنهان” شناخته شده است. خوشبختانه، درد شدید نوروپاتیک همیشه نشان دهنده یک وضعیت تهدید کننده زندگی نیست. برخی از افراد مبتلا به نوروپاتی ممکن است علائم نسبتاً جزئی و قابل کنترل با درمان محافظه کارانه مانند دارو یا فیزیوتراپی داشته باشند. در اینجا تمام آنچه شما باید در مورد انواع مختلف درد عصبی و درمان آنها بدانید آورده شده است.

بیشتر بخوانید: اختلال خواب چیست ؟

بیشتر بخوانید: هدایت عصبی چیست؟

انواع دردهای نوروپاتیک چیست؟

هنگامی که یک عصب آسیب ببیند، مونو نوروپاتی نامیده می شود و زمانی که چندین عصب آسیب ببیند، پلی نوروپاتی نامیده می شود. انواع مختلفی از نوروپاتی وجود دارد که به شرح زیر است.

نوروپاتی محیطی

اندام های بدن از جمله پا، ساق پا، بازو و دست را تحت تاثیر قرار می دهد.

نوروپاتی اتونومیک

این نوع درد عصبی بر اعصابی که اندام های داخلی را کنترل می کنند و عملکردهای اساسی از جمله تنفس و هضم را تنظیم می کنند، تأثیر می گذارد.

نوروپاتی کانونی

یک عصب منفرد در سر، دست، تنه و ساق پا تحت تأثیر قرار می گیرد. به عنوان نوروپاتی کانونی شناخته می شود. فلج بل نمونه کلاسیک این اختلال است که باعث درد ناگهانی و فلج در یک طرف صورت می شود.

نوروپاتی دیابتی

همانطور که از نام آن پیداست به دلیل دیابت ایجاد می شود. به رگ های خونی که اکسیژن و مواد مغذی را به عصب می رسانند آسیب می زند و در نتیجه عملکرد عصب را کاهش می دهد.

مونو نوروپاتی

فشاری به آسیب یک عصب به دلیل فشردگی روی عصب یا بیماری عروق خونی اشاره دارد. هنگامی که رگ خونی باریک است، جریان خون به اعصاب را محدود می کند و در نتیجه عملکرد نادرست عصب را به همراه دارد. فشار و آسیب مداوم باعث فشرده شدن اعصاب در هنگام عبور از مفصل یا مجرای تنگ در بدن می شود. سندرم تونل کارپال یکی از نمونه‌های مونو نوروپاتی فشاری است.

سندرم اندام فانتوم

نوعی درد عصبی است که در آن فرد احساس درد در اندام از دست رفته را تجربه می کند. بیمار احساس سوزش میکند. تقریبا 80 درصد از بیمارانی که تحت عمل قطع عضو قرار گرفته اند، سندرم اندام فانتوم را تجربه می کنند، زیرا مغز و نخاع سیگنال های متفاوتی را به اندام ارسال می کنند. بیمار ممکن است نزدیک به شش ماه علائم را تجربه کند که ممکن است پس از یک سال کاهش یابد.

نورالژی سه قلو

هنگامی که فشار یا آسیب به عصب سه قلو وجود دارد، باعث نورالژی سه قلو می شود. در حین انجام کارهای روزانه مانند مسواک زدن و شستن صورت باعث درد شدید می شود.

نورالژی پس از هرپس

این عارضه زونا است و به طور معمول نواحی از بدن را که تحت تاثیر راش های زونا قرار گرفته اند، درگیر می کند. تقریباً 18 درصد از بیماران مبتلا به زونا دچار نورالژی پس از تبخال می شوند و افراد مسن مبتلا به زونا آن را تجربه می کنند.

رادیکولوپاتی را با نام کشیدگی عصب های ستون نیز می شناسند که یک یا هر دو طرف قفسه سینه یا دیواره شکم را درگیر می کند. دیابتی اغلب دچار رادیکولوپاتی قفسه سینه یا کمر می شوند.

علائم درد نوروپاتیک چیست؟

هر بیمار علائم را متفاوت تجربه می کند. برخی از بیماران درد خفیف را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر درد شدید را تجربه می کنند.

موارد زیر برخی از علائم رایج درد نوروپاتیک است

شروع ناگهانی درد بدون هیچ گونه تحریکی

این درد می تواند تیراندازی، سوزش، ضربه چاقو یا درد شبیه شوک الکتریکی باشد. گاهی اوقات، بیماران احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی را تجربه می کنند.

دردی که با محرک های غیر دردناک ایجاد می شود

این محرک ها شامل لمس ملایم پوست، فشار و بسیاری دیگر می شود. چنین دردی به نام آلودینیا شناخته می شود.

با این حال، درد برانگیخته می تواند به معنای افزایش درد به محرک های دردناک مانند سوزن سوزن و گرما باشد.

این ها به عنوان هایپرآلژزی شناخته می شوند.

دیسستزی به معنای احساس ناخوشایند و غیرطبیعی ناشی از محرک های درد خود به خود یا برانگیخته است

•     مشکلات عاطفی ناشی از خواب ناآرام و درد
  •     پوست خالدار یا قرمز
  •     خارش شدید
  •     تغییرات در درد که با آب و هوا مرتبط است
  •     افسردگی
  •     اضطراب

علل درد نوروپاتیک چیست؟

درد عصبی می تواند ناشی از بیماری هایی باشد، از جمله:

•     اعتیاد به الکل
  •     دیابت
  •     مشکلات عصبی صورت
  •     عفونت HIV یا ایدز
  •     اختلالات سیستم عصبی مرکزی (سکته مغزی، بیماری پارکینسون، ام اس و غیره)
  •     سندرم درد منطقه‌ای پیچیده.
  •     زونا. (دردی که پس از پایان یافتن بیماری زونا ادامه یابد، نورالژی پس از هرپسی نامیده می شود.)

علل دیگر عبارتند از:

•     داروهای شیمی درمانی (سیس پلاتین، پاکلیتاکسل، وین کریستین و غیره).
  •     پرتو درمانی.
  •     قطع عضو، که می تواند باعث درد فانتوم شود.
  •     فشرده سازی یا التهاب عصب نخاعی.
  •     تروما یا جراحی هایی که منجر به آسیب عصبی می شود.
  •     فشرده سازی یا نفوذ عصب توسط تومورها.

عوامل خطر درد نوروپاتیک چیست؟

عوامل زیر عوامل خطر نوروپاتی محیطی هستند

•     سطوح دیابتی کنترل نشده
  •     سوء مصرف الکل
  •     کمبود ویتامین B
  •     عفونت ها، از جمله بیماری لایم، زونا، ویروس اپشتین بار، هپاتیت B و C و HIV
  •     بیماری های خود ایمنی، مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید
  •     اختلالات کلیه، کبد یا تیروئید
  •     قرار گرفتن در معرض سموم
  •     سابقه خانوادگی درد نوروپاتیک
  •     یک حرکت ثابت و تکراری

درد نوروپاتیک چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما یک سابقه پزشکی می‌گیرد و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. اگر ارائه دهنده شما بداند یا مشکوک باشد که شما آسیب عصبی دارید، علائم معمول درد نوروپاتیک را تشخیص خواهد داد. سپس پزشک شما سعی می کند علت اصلی نوروپاتی را بیابد و علائم را ردیابی کند.

گزینه های درمانی برای درد نوروپاتیک چیست؟

درمان بیماری زمینه ای، ارائه تسکین درد، حفظ عملکرد عصبی و بهبود کیفیت زندگی برخی از اهداف درمانی هستند. پزشکان معمولاً درمان چندوجهی را برای درمان درد عصبی توصیه می کنند. موارد زیر گزینه های درمانی هستند:

داروها

چندین دارو به تسکین علائم و نشانه های درد عصبی کمک می کنند. داروهای زیر توسط پزشک تجویز می شود:

مسکن ها

علائم خفیف نیاز به داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی دارند. با این حال، علائم شدید نیاز به مسکن های قوی تری دارند. گاهی اوقات، هنگامی که سایر گزینه های درمانی با شکست مواجه می شوند، پزشک داروهای حاوی مواد افیونی، از جمله ترامادول یا اکسی کدون را تجویز می کند. با این حال، دانستن اینکه چنین دارویی منجر به اعتیاد و وابستگی می شود، حیاتی است.

داروهای ضد تشنج

داروهایی که صرع را درمان می کنند، گاهی ممکن است به تسکین درد کمک کنند. این داروها شامل گاباپنتین، پره گابالین، توپیرامات، کاربامازپین و لاموتریژین است. خواب آلودگی و سرگیجه از عوارض جانبی داروهای ضد تشنج هستند.

داروهای ضد افسردگی

داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می شوند نیز می توانند درد عصبی را کاهش دهند. این داروها شامل داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، آمی تریپتیلین، نورتریپتیلین، دولوکستین، ونلافاکسین، ونلافاکسین و دسوونلافاکسین هستند. داروهای ضد افسردگی عوارض جانبی مانند خشکی دهان، حالت تهوع، خواب آلودگی، سبکی سر، تغییر در اشتها، افزایش وزن و یبوست ایجاد می کنند.

درمان های موضعی

استفاده از کرم های موضعی حاوی مواد موجود در فلفل تند ممکن است علائم را تسکین دهد. با این حال، باعث ایجاد احساس سوزش در محل می شود.

برخی افراد آن را تحمل می کنند، در حالی که برخی دیگر آن را تحمل نمی کنند. چسب های لیدوکائین نیز به تسکین درد کمک می کنند. خواب آلودگی، سرگیجه و بی حسی در سمت چسب از عوارض جانبی چسب های لیدوکائین است.

بلوک های عصبی

گاهی اوقات پزشکان تزریق بلوک عصبی، بی حس کننده های موضعی و سایر داروهایی را تجویز می کنند که به طور موقت درد عصبی را مسدود می کنند. این تزریق ها باید به طور منظم انجام شوند.

درمان‌ها

روش‌ها و درمان‌های متعدد به تسکین علائم درد نوروپاتیک کمک می‌کنند. درمان های زیر عبارتند از:

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)

چندین الکترود روی پوست قرار می گیرد که جریان الکتریکی کوچکی را در فواصل و فرکانس های مختلف ارسال می کند.

تبادل پلاسما و گلوبولین ایمنی داخل وریدی

چنین روش هایی به سرکوب سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به شرایط التهابی کمک می کند.

فیزیوتراپی

پزشکان ممکن است فیزیوتراپی را برای بیماران مبتلا به ضعف عضلانی توصیه کنند. فیزیوتراپی حرکت را بهبود می بخشد. بیماران ممکن است به بریس دست و پا، عصا، واکر یا ویلچر نیاز داشته باشند.

جراحی

اگر درد نوروپاتیک به دلیل فشار روی عصب، از جمله فشار ناشی از تومور باشد، جراحی ممکن است فشار را کاهش دهد.

دستگاه های قابل کاشت

اگر بیمار به هیچ گزینه درمانی پاسخ نداده باشد، پزشک کاشت دستگاه را توصیه می کند. اینها از طریق جراحی در بدن جاسازی می شوند. این روش تهاجمی است و دستگاه در مغز یا نخاع قرار می گیرد. این دستگاه ها شوک های الکتریکی کوچکی ارسال می کنند تا سیگنال های عصبی نامنظم را متوقف کنند و از بدتر شدن علائم جلوگیری کنند.

درمان سبک زندگی

پزشک ممکن است چندین درمان فیزیکی، آرامش بخش و ماساژ را برای تسکین علائم درد نوروپاتیک توصیه کند. این گزینه های درمانی به آرامش عضلات کمک می کنند.

به عنوان مثال، اگر بیمار مبتلا به درد نوروپاتیک پس از چند ساعت نشستن علائم خود را نشان دهد، انجام یک کار میز کار چالش برانگیز می شود. یک درمانگر ممکن است با آموزش تکنیک هایی برای نشستن راحت، کشش، ایستادن و حرکت، به بیماران کمک کند و از درد جلوگیری کند.

با این حال، توجه به این نکته ضروری است که درد نوروپاتیک اغلب به خوبی به درمان های استاندارد درد پاسخ نمی دهد و ممکن است گاهی در طول زمان بدتر شود. برای برخی از بیماران، درد ممکن است باعث ناتوانی شدید شود. یک رویکرد چند رشته ای با درمان ممکن است به تسکین درد نوروپاتیک در چنین مواردی کمک کند.

درد نوروپاتیک چه عوارضی دارد؟

گاهی اوقات، درد نوروپاتی محیطی می تواند باعث مشکلات پزشکی شدید، از جمله زخم پا، تغییر در ریتم قلب، قانقاریا، و مشکلات گردش خون شود. عوارض بر اساس علت اصلی درد نوروپاتیک محیطی متفاوت است.

نتیجه گیری: درد عصبی (نوروپاتیک) ناتوان کننده است و می تواند ثابت باشد. چند تغییر در شیوه زندگی، داروها، درمان‌ها و یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به کنترل درد و جلوگیری از بدتر شدن این اختلال کمک کند.