تنگی کانال نخاعی کمر چیست_ 5درمان تنگی کانال نخاع بدون جراحی

آخرین تاریخ آپدیت 2024-04-25 توسط زینب مالزیری

تنگی کانال نخاعی کمر

بیماری تنگی کانال نخاعی کمر

طناب نخاعی(spinal cord) یک بافت لوله ای شکل است که از گردن تا انتهای کمر کشیده شده است. نخاع میان مغز و اندام ­های بدن همانند پل ارتباطی عمل می­ کند. پیام­ های عصبی نخاع باعث ایجاد حرکت در بدن می ­شود. ساختار ستون فقرات یکپارچه نبوده و از ساختار­های به هم متصل تشکیل شده است.

هر دو مهره ستون فقرات(vertebra of the spine) به وسیله سه جز به هم متصل هستند. دیسک جز اولی است که در جلو قرار می­ گیرد. دو ساختاری که در عقب قرار دارند مفاصل مهره ها هستند. این ساختار­ها به وسیله لیگامان ها اتصال پیدا کرده و سبب حرکت  بدون جابه جایی مهره ­ها می­ شوند. حفره ای در میان دو مهره وجود دارد که از آن یک ریشه عصبی خارج شده و به اندام­های تحتانی رفته و سبب ایجاد حرکت عضلات می­گردد.

تنگی کانال نخاعی چیست؟

بهترین جراح تنگی کانال نخاعی تهران(spinal canal stenosis surgeon) می گوید: تنگی کانال نخاعی(Spinal stenosis) یک اختلال عصبی است که زمانی رخ می دهد که فضای بین مهره های ستون فقرات کم شده و به نخاع و اعصاب نخاعی فشار وارد می شود. تنگی کانال نخاعی، تنگ شدن حفره­ هایی است که عصب از آن خارج شده و منجر به درد و بی حسی در بخش تحتانی بدن می­ شود. اگر دچار تنگی کانال نخاعی شده اید بهتر است در اسرع وقت به بهترین دکتر برای تنگی کانال نخاعی در تهران مراجعه کنید و درمان خود را آغاز کنید.

تنگی کانال نخاع کمر

تنگی کانال نخاع کمری(Lumbar spinal canal stenosis)

بهترین متخصص تنگی کانال نخاعی در تهران می گوید: تنگی ستون فقرات کمری، باریک شدن کانال نخاعی(Narrowing of the spinal canal) در قسمت تحتانی کمر است. باریک شدن، اعصابی را که از قسمت تحتانی کمر(lower back) به داخل پاها حرکت می کنند، فشرده می کند. اگر تنگی کانال شدید باشد، باعث فشرده شدن طناب نخاعی یا اعصاب نخاعی می شود که باعث علائم دردناک تنگی ستون فقرات کمری می شود. جهت رزرو نوبت از بهترین متخصص تنگی کانال نخاعی در تهران با مرکز ستون فقرات ویستان تماس بگیرید.

تنگی کانال نخاعی گردن(Cervical spinal canal stenosis)

بهترین دکتر تنگی کانال نخاعی در تهران می گوید: تنگی نخاع گردنی(Cervical Spinal Stenosis)، تنگی کانال نخاع گردنی است که باعث فشرده شدن ریشه های عصبی قبل از خروج آنها از سوراخ می شود. تنگی کانال نخاع گردنی باعث درد موضعی گردن، علائم فشردگی ریشه عصبی در روزنه و درد اندام فوقانی می شود. تنگی ستون فقرات گردنی می تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد. شایع ترین علل آرتروز، اختلالات دژنراتیو دیسک، اسپوندیلوز و اسپوندیلولیستزیس همراه با فشرده سازی طناب نخاعی است. برای ارتباط با دکتر شبنم رفیع زاده بهترین دکتر تنگی کانال نخاعی در تهران و رزرو نوبت از بهترین مرکز ستون فقرات در تهران(spine center in Tehran) تماس بگیرید.

تنگی کانال نخاعی گردن چیست

شایع ترین علائم تنگی کانال نخاعی چیست؟ (Spinal Stenosis Symptoms)

علائم تنگی کانال نخاعی(Spinal Stenosis Symptoms) به علت التهاب و فشار ایجاد شده بر اعصاب آغاز می ­شود. با گذشت زمان بروز این علائم شدیدتر شده و سبب ایجاد درد گردن و کمر می شود. این علائم توانایی حرکتی فرد را دچار تاثیرات منفی می­ کند. علائم تنگی کانال نخاعی در افراد به شکل ­های متفاوتی نمود پیدا می­ کند. تعدادی از علائم و نشانه های بالقوه تنگی کانال نخاعی وجود دارد. علائم و نشانه های خاص عمدتاً با محل و شدت تنگی در ستون فقرات تعیین می شود. به طور کلی علائم تنگی کانال نخاعی در زنان و مردان به صورت زیر است:

• تسکین درد در هنگام نشستن، درازکشیدن یا خم شدن
  • بی حسی شدید در پاها
  • اختلال در عملکرد مثانه و روده هنگام فشردگی شدید طناب نخاعی
  • گزگز و بی حسی پاها
  • تشدید درد در پاها هنگام ایستادن
  • کمر درد­های شدید هنگام ایستادن
  • گرفتگی عضلات پاها
  • ضعف در پاها
بیماری های ستون فقرات

روش های تشخیص تنگی کانال نخاعی چیست؟ (Diagnosis of spinal canal stenosis)

بهترین جراح تنگی کانال نخاعی تهران می گوید که تشخیص دقیق تنگی نخاع معمولاً نیازمند یک فرآیند 3 مرحله‌ای است:

• سابقه بیمار(رPatient history)

بهترین دکتر کمردرد در تهران می گوید: بررسی دقیق تاریخچه پزشکی بیمار، از جمله علائم و نشانه های اخیر، به محدود کردن فهرست علل احتمالی کمک می کند.

• تصویربرداری پزشکی (Medical imaging)

بهترین جراح تنگی کانال نخاعی در تهران می گوید: در حالی که شرح حال بیمار و معاینه فیزیکی ممکن است نشان دهنده تنگی نخاع باشد، تشخیص باید با تصویربرداری پزشکی تایید شود. هنگامی که تصویربرداری باریک شدن سوراخ بین مهره ای و/یا سوراخ مهره ای را نشان می دهد که با علائم بیمار مطابقت دارد، تنگی نخاع تشخیص داده می شود.

MRI برای تشخیص تنگی کانال نخاعی

MRI رایج ترین تصویربرداری است که برای تشخیص تنگی نخاع استفاده می شود، اما سی تی با میلوگرافی ممکن است در مواردی که MRI گزینه ای نیست استفاده شود. همچنین توجه به این نکته مهم است که بسیاری از افراد بر اساس آنچه در تصویربرداری پزشکی دیده می شود، دچار تنگی کانال نخاعی می شوند، اما هیچ علامتی ندارند و نیازی به درمان ندارند.

• معاینه ی جسمی (Physical Examination)

یک متخصص ستون فقرات خوب در تهران، امتداد گردن یا پایین کمر را مشاهده کرده و لمس می کند. علاوه بر آزمایش دامنه حرکتی ستون فقرات(Spinal range of motion test)، آزمایش‌های بالینی نیز ممکن است برای قدرت پا و/یا بازو، رفلکس‌ها و احساس (گزگز/بی حسی) انجام شود. همچنین ممکن است آزمایش‌های تحریک‌کننده برای مشاهده اینکه کدام حرکات یا موقعیت‌ها ممکن است باعث فشرده‌سازی عصب و بدتر شدن درد شوند، اعمال شود.

روش های درمان تنگی کانال نخاعی چیست؟ (Treatment of spinal stenosis)

بهترین دکتر برای تنگی کانال نخاع در تهران می گوید: روش های جراحی و غیر جراحی زیادی برای درمان تنگی کانال نخاع در سالمندان(Treatment of spinal canal stenosis in the elderly) وجود دارد. برخی از رایج ترین روشهای درمان کانال نخاع عبارتند از:

کایروپرکتیک برای درمان تنگی کانال نخاع

درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع(Non-surgical treatment of spinal stenosis)

رایج ترین درمان برای تنگی نخاع(Treatment of spinal stenosis)، داروها، از جمله مسکن ها برای تسکین درد، داروهای ضد التهابی برای کاهش التهاب و شل کننده های عضلانی است. گاهی اوقات توصیه می شود که فعالیت بدنی را محدود کنید. همچنین ممکن است تمرین‌های ویژه یا فیزیوتراپی را برای کمک به حفظ حرکت ستون فقرات، تقویت عضلات شکم و کمر و افزایش استقامت پیشنهاد شود. یک بریس کمری یا کرست می تواند از ستون فقرات شما حمایت کند. علاوه بر این، برخی از افراد به درمان های تکمیلی مانند درمان کایروپراکتیک(Chiropractic treatment) یا طب سوزنی(Acupuncture) روی می آورند.

درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر(Treatment of spinal canal stenosis with laser)

درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر، یک روش غیر تهاجمی است که بدون نیاز به جراحی، با استفاده از پرتو لیزر پرتوان، فشار روی نخاع و رشته های عصبی را کاهش می دهد. به علت افزایش جریان خون و تحريک روند ترميم بافت های آسيب ديده، علائم درد، تورم و اسپاسم عضلاني را بهبود مي بخشد. بستگي به شدت و نوع تنگي كانال نخاعي، مي تواند به عنوان يك روش درماني اوليه يا كمكي استفاده شود.درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر برای افرادي كه جراحي براي آن ها خطرناك يا غير ممكن است، يك گزينه مناسب است.

جراحی ستون فقرات

عمل جراحی تنگی کانال نخاع(Spinal stenosis surgery)

عمل جراحی تنگی کانال نخاعی(Spinal stenosis surgery) یک روش درمانی است که در آن جراح قسمتی از استخوان مهره ها یا دیسک های بین مهره ای را برداشته و فضای بیشتری را برای نخاع و اعصاب فراهم می کند. این عمل به منظور کاهش فشار وارد بر نخاع و رفع علائم ناراحتی، درد، بی حسی و ضعف عضلانی انجام می شود. این عمل معمولاً زمانی پیشنهاد می شود که درمان های غیرجراحی مثل دارو، فیزیوتراپی یا تزریق کافی نباشند یا بیماری به حد شدید برسد.

سخن پایانی

تنگی کانال نخاعی به علت فشار زیاد وارد به نخاع از سمت مهره­ های ستون فقرات رخ می ­دهد. علائم بروز تنگی کانال نخاعی در افراد متفاوت است اما به صورت درد، ضعف و بی حسی در بخش کمر و پاها می­ باشد. در هنگام مشاهده هر یک از علائم باید به پزشک مراجعه شده و تشخیص عارضه صورت گیرد. درمان به دو صورت با جراحی و بدون جراحی دسته بندی می­ شود. در موارد ضرورت جراحی باید به پزشک و مراکز معتبر مراجعه شود.