سندرم تونل کارپال چیست؟علائم سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال

آخرین تاریخ آپدیت 2024-04-23 توسط زینب مالزیری

سندرم تونل کارپال در اثر فشار بر عصب مدیان ایجاد می شود. تونل کارپال یک گذرگاه باریک است که توسط استخوان ها و رباط هایی در سمت کف دست احاطه شده است. هنگامی که عصب میانی فشرده می شود، علائم می تواند شامل بی حسی، گزگز و ضعف در دست و بازو باشد.

آناتومی مچ دست، مشکلات سلامتی و احتمالاً حرکات مکرر دست می تواند به سندرم تونل کارپال کمک کند. درمان مناسب اغلب سوزن شدن و بی حسی را از بین می برد و عملکرد مچ دست و دست را بازیابی می کند.

علائم سندرم تونل کارپال

نشانه های سندرم تونل کارپال معمولاً به تدریج شروع می شود و شامل موارد زیر است:

1- سوزن شدن یا بی حسی: ممکن است متوجه گزگز و بی حسی در انگشتان دست شوید. معمولا انگشت شست و اشاره، وسط یا حلقه درگیر می شود، اما انگشت کوچک تحت تاثیر قرار نمی گیرد. ممکن است از مچ دست به سمت بازو حرکت کند. این علائم اغلب هنگام در دست گرفتن فرمان، برداشتن گوشی تلفن یا روزنامه رخ می دهد حتی ممکن است شما را از خواب بیدار کند.

2- ضعف: ممکن است دچار ضعف در دست شوید و اجسام را رها کنید. این ممکن است به دلیل بی حسی دست یا ضعف ماهیچه های نیشگون انگشت شست باشد که توسط عصب مدیان نیز کنترل می شود.

CTS

تشخیص سندرم تونل کارپال

بررسی کنید که آیا سندرم تونل کارپال دارید یا خیر علائمی وجود دارد که نشان دهنده عارضه سندرم تونل کارپال است عبارتند از: درد در انگشتان دست یا بازو بی حس یا سوزن سوزن شدن انگشت شست، ضعیف شدن دست یا مشکل در گرفتن اشیا. این علائم اغلب به آرامی شروع می شوند و یکسره نیستند و معمولاً در شب شدت درد بیشتر است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم و نشانه‌های سندرم تونل کارپال را دارید که با فعالیت‌های عادی و الگوهای خواب شما تداخل دارد، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان سندرم تونل کارپال

اگر آتل مچ دست کمکی برای درمان این سندروم نکرد، پزشک ممکن است تزریق استروئید به مچ دست را توصیه کند. این امر تورم اطراف عصب را کاهش و علائم CTS را کاهش می دهد. تزریق استروئید همیشه یک درمان قطعی نیست. CTS ممکن است بعد از چند ماه عود کند و نیاز به تزریق مجدد داشته باشید.

بهترین متخصص نوار عصب در مجموعه ویستان برای درمان هر گونه بیماری با دستگاه های به روز و مدرن تست نوار عصب را انجام می دهند و به شما برای درمان کمک می کنند.

استروئید برای درمان سندروم تونل کارپال

چه چیزی باعث سندرم تونل کارپال می شود؟

CTS زمانی اتفاق می افتد که تونل کارپال داخل مچ دست شما متورم شده و 1 عصب شما (عصب میانی) را فشار می دهد. در موارد زیر بیشتر در خطر ابتلا به سندروم تونل کارپال هستید:

اضافه وزن دارید

باردار هستید

مکرر مچ دست خود را خم می کنید یا محکم بگیرید

بیماری آرتریت یا دیابت داشته باشید

یکی از والدین، برادر یا خواهر شما مبتلا به CTS داشته باشید

قبلاً مچ دست خود را زخمی کرده اید

جراحی سندرم تونل کارپال

اگر CTS شما شدت بگیرد و درمان های انجام شده موثر نبوده اند، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک متخصص ارجاع دهد تا در مورد جراحی نظر داده شود.جراحی در اکثر اوقات CTS را درمان می کند. شما و متخصص مشترکا تصمیم خواهید گرفت که آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر.

در جراحی مچ دست شما را بی حس می کند تا دردی احساس نکنید (بی حسی موضعی) و بریدگی کوچکی در دست شما ایجاد می شود. تونل کارپال داخل مچ دست شما بریده شده بنابراین به عصب فشار نمی آورد. این عمل حدود 20 دقیقه طول می کشد. بعد از عمل یک ماه ممکن است طول بکشد تا به فعالیت های عادی و روزمره برگردید.